Avustralya’da “retatrutide” adıyla satılan sahte zayıflama ürünleri, karaciğer hasarı vakalarının ardından sağlık uyarısına konu oldu. ABC News’in 20 Haziran 2026 tarihli haberinde, bu ürünlerden birini kullanan 32 yaşındaki Megan Hancocks’ın ikinci enjeksiyondan sonraki hafta akut karaciğer yetmezliği nedeniyle hastaneye kaldırıldığı aktarıldı.
Sosyal medyada gördü, güzellik uzmanından satın aldı
Hancocks, sosyal medya paylaşımlarında karşılaştığı ürünü bir güzellik uzmanından nakit ödeme yaparak satın aldı. Hekim gözetimi olmadan 24 ve 28 Aralık 2025’te iki enjeksiyon yaptı.
Ardından yaklaşık bir ay Royal Melbourne Hastanesi’nde tedavi gördü. Karaciğer nakli ihtimali değerlendirildi ancak durumunun düzelmesiyle nakle gerek kalmadı. ABC’ye konuştuğu Haziran 2026’da tedavisi hâlâ sürüyordu.
Söz konusu ürün, araştırmalardaki ilaçla aynı kabul edilemez
Haberin merkezinde, klinik araştırmalarda kullanılan retatrutide değil, onun adıyla pazarlanan sahte ve onaysız ürünler bulunuyor. ABC’nin haberinde yer verilen üretici açıklamasına göre retatrutide, Haziran 2026 itibarıyla araştırma aşamasındaydı ve hiçbir ülkede düzenleyici onay almamıştı.
Bu nedenle şişenin üzerinde “retatrutide” yazması; içindeki maddenin kimliğini, saflığını veya dozunu doğrulamıyor. Araştırmalarda elde edilen sonuçlar da bu sahte ürünler için güvence oluşturmuyor.
Altı karaciğer hasarı vakası bildirildi
Victoria Sağlık Bakanlığının 19 Haziran 2026 tarihli uyarısında, ocak ayından itibaren “retatrutide” etiketli onaysız ürünleri kullanan kişilerde altı akut karaciğer hasarı vakası bildirildiği açıklandı.
Uyarıda “Reta”, “R-10” ve “R-20” adlarına da yer verildi. Ürünlerin internet, sosyal medya ve kişisel bağlantılar üzerinden temin edildiği belirtildi.
İçeriğe ilişkin inceleme sürüyor
Bakanlık, vakalarda görülen karaciğer hasarına ürünlerde bulunabilecek yabancı veya kirletici maddelerin katkıda bulunmuş olabileceğini bildirdi. Ancak bu olasılık kesinleşmiş değildi; içerik incelemeleri sürüyordu.
Dolayısıyla vakaları, araştırmalardaki retatrutide molekülünün karaciğer yetmezliğine yol açtığının kanıtı olarak sunmak doğru değil. Bildirilen sorun, içeriği doğrulanmamış ve bu adla satılan ürünlerle ilişkili.
Sararma ve koyu idrar uyarısı
Resmî uyarıda, bu ürünleri kullandıktan sonra yorgunluk, karın ağrısı, kaşıntı, koyu renkli idrar, gözlerde veya ciltte sararma ve kolay morarma yaşayan kişilerin gecikmeden sağlık kuruluşuna başvurması istendi.
TIBBİ UYARI: Kaynağı ve içeriği doğrulanmamış zayıflama ürünlerini kullanmayın. Kullanım sonrasında beklenmedik belirtiler gelişirse tıbbi yardım alın ve ürün bilgilerini hekiminizle paylaşın.
Kaynaklar
- ABC News, Andi Yu. “Warning issued over counterfeit weight-loss drugs labelled as retatrutide.” 20 Haziran 2026; güncelleme: 21 Haziran 2026.
- Victoria Sağlık Bakanlığı. “Toxicity linked to unapproved peptide product labelled Retatrutide.” 19 Haziran 2026.




